Lifetime Value

De Lifetime Value van leveranciers

Leveranciers zijn veel meer dan een aanbieder van producten of diensten.

In plaats daarvan moet men ze beschouwen als langdurige strategische partners en daarom kan de Lifetime Value van leveranciers een goede oriëntatie bieden tijdens het selectieproces.

Leveranciers dragen bij aan de toegevoegde waarde

In verschillende bedrijven is het nu gebruikelijk dat een groot deel van de toegevoegde waarde in productie wordt gegenereerd door een groot aantal verschillende leveranciers. Bijna geen enkel productiebedrijf produceert van de grondstof tot het eindproduct, maar vertrouwt eerder op verschillende leveranciers die al enkele productiestappen hebben gezet. Het eindproduct wordt dan meestal geassembleerd of vervaardigd en vervolgens aan de eindgebruiker geleverd. Als gevolg hiervan leveren leveranciers al een significante bijdrage aan waardecreatie, die waarschijnlijk nog acuter wordt in tijden van digitalisering.

Leveranciers beslissen over succes

Of de auto-industrie of de fabrikant van diepvriespizza's van toepassing is op elk productiebedrijf, hoe verder het proces met toegevoegde waarde vordert en hoe complexer het product, hoe hoger het aandeel met toegevoegde waarde van de leveranciers en hoe lager het verticale productiebereik. De speciale taak van de fabrikant is om alle strengen te orkestreren zodat de productie optimaal verloopt. Net als een complex tandwielsysteem moeten alle plaatsen samenwerken om te werken. Leveranciers zijn daarom uiterst belangrijk voor het succes van fabrikanten. Leveranciers zijn dus succesfactoren in een bedrijf. Dit betreft niet alleen de leveranciers van materialen, maar ook de verschillende diensten, zoals IT-advies, ondersteuning van advocatenkantoren of PR-bureaus. Leveranciers van machines en fabrieken vallen ook in deze categorie.

Vereisten voor de leverancier

Omdat alles met alles verbonden is, is het zo belangrijk om op de juiste partners te vertrouwen en een langdurige strategische relatie met hen op te bouwen. Betrouwbaarheid, flexibiliteit en de garantie van consistent hoge kwaliteit spelen een belangrijke rol bij het selecteren van de juiste leveranciers. Bovendien moet de prijs kloppen. Daarnaast moet bij de inkoop in een bedrijf ook rekening worden gehouden met toekomstige ontwikkelingen bij het opbouwen van langdurige samenwerkingsverbanden. Als uw eigen bedrijf bijvoorbeeld groeit, moet de leverancier in de toekomst ook aan de aanvullende eisen kunnen voldoen.

Berekening van de Lifetime Value

Maar hoe is de juiste strategische partner te vinden? Met de Lifetime Value kan de perspectiefkeuze van een leverancier worden geoperationaliseerd. Dit resulteert ook in de kosten voor de producten en diensten een jaar in verhouding tot de daarmee bereikte toegevoegde waarde. Bovendien worden de resulterende saldi toegevoegd, die kunnen worden gebruikt om te beoordelen hoe de waarde van een leverancier door de jaren heen evolueert. Voor welke diensten en producten zo'n waardering zinvol is, moet inkoop beslissen, maar geschikte IT-oplossingen helpen bij de daadwerkelijke berekening van de levenslange leverancierswaarde.

14 oktober 2019

Opleiding versus de machine

Uit het onderzoek van het Instituut voor Werkgelegenheidsonderzoek blijkt nu dat werknemers met een functie die in het bijzonder een risico loopt op mechanische substitutie, relatief minder kans hebben om verder onderwijs te volgen.

Lees verder

ERP in de Cloud

Hoe bedrijven hun ERP-systeem naar de Cloud kunnen verplaatsen zonder miljoenen euro’s uit het raam te gooien.

Lees verder