Modern ERP

Te veel moderniteit in het ERP-systeem?

Terwijl ERP-leveranciers de nieuwste technologieën gebruiken voor hun functionaliteiten, lopen gebruikers vaak nog achter.

De toenemende digitalisering zorgt er voor dat ERP-systemen blijven evolueren. Steeds nieuwe functies brengen hulde aan de trendonderwerpen Kunstmatige Intelligentie, Internet of Things en Industry 4.0.. Het is belangrijk dat de aanbieder up-to-date blijft zodat hij op de lange termijn in de markt kan overleven. Gebruikers doen echter vaak niet direct mee aan deze enorme golf van modernisering. De levensduur van ERP-systemen is aanzienlijk korter dan in het verleden, hoewel dit niet betekent dat er een nieuw ERP-systeem moet ontstaan als er nieuwe functies op de markt komen. Integendeel, steeds flexibelere systemen met voldoende interfaces zorgen voor toekomstbestendige updates en upgrademogelijkheden. De applicaties rond de financiële boekhouding, productieplanning of orderverwerking leken lange tijd behoorlijk innovatievrij, maar zelfs door technieken van de kunstmatige intelligentie veranderde dit ook steeds meer en vinden ondertussen toepassing, ook hierin.

ERP-markt is in beweging

Hoewel de ERP-markt vrij in beweging is, lijken de marktomstandigheden relatief constant te blijven. De grote vijf - SAP, Sage, Infor, Oracle en Microsoft - delen ongeveer de helft van de markt van $ 35 miljard. De vorm waarin ERP nu wordt aangeboden en gebruikt, verandert echter zeer. Het idee van een enkele geïntegreerde suite, die alle processen in alle divisies omvat, is dus niet langer actueel. In plaats daarvan dorst het gebruikers naar meer behendigheid en flexibiliteit, en daarom zoeken ze steeds vaker naar open en slimme SaaS-platforms. Dus deze SaaS-platforms zijn meer open dan de oude ERP-monolieten, omdat ze kiezen met kant-en-klare interfaces naar andere platforms en dus de integratie van andere applicaties aanzienlijk vergemakkelijken. Het is dus niet verwonderlijk dat steeds meer ERP-providers hun krachten bundelen. De recente acquisities van belangrijke ERP-leveranciers illustreren dit. Middelgrote bedrijven zoals oxaion, cimdata Software, Logis en Syncos hebben ook hun krachten gebundeld op het gebied van ERP, MES en CAQ onder het overkoepelende merk Modula om concurrerend te blijven.

Gebruikers willen meedoen, maar niet tegen elke prijs

Maar met alle innovatie en nieuwe technologieën moet de echte gebruiker niet worden vergeten. Terwijl 45% van de gebruikersbedrijven in de toekomst in ERP willen investeren, zullen slechts enkelen een nieuwe installatie overwegen. De bedrijven willen de nodige stappen zetten in de tweede golf van digitalisering, maar meer in de zin van verbindingen en uitbreidingen. Uit het onderzoek blijkt ook dat gegevensbescherming en informatiebeveiliging nog steeds het belangrijkst zijn voor gebruikers. Hoewel we bijvoorbeeld ook het onderwerp Industrie 4.0 belangrijker vinden, neemt dit eerder een plaats in op het middenveld, wanneer ons wordt gevraagd naar de belangrijkste ERP-trends. Hoewel ERP-leveranciers alles inzetten voor de ontwikkeling van moderne technologieën in machine learning, kunstmatige intelligentie of virtual reality, zijn dit precies de onderwerpen die gebruikers het minst belangrijk vinden.

Gebruikers en providers

Nu blijft de vraag of de providers niet hebben begrepen wat hun klanten echt nodig hebben, of dat de gebruikers de implicaties en voordelen van de nieuwe technologieën niet volledig hebben begrepen. In elk geval kan worden gesteld dat de ERP-markt in beweging is. Maar nogal langzaam. Hij moet oppassen dat hij de klanten niet overweldigt. Tegelijkertijd moeten klanten uitkijken voor belangrijke trends zoals AI-technieken. Het blijft een moeilijke taak om de juiste trends te bepalen en de vermijdbare trends weg te laten.

16 september 2019

ECI lanceert nieuwe gebruikersinterface voor Ridder iQ ERP-software

Vanaf heden is de nieuwe gebruikersinterface, ook wel skin, van Ridder iQ ERP-software beschikbaar voor alle gebruikers.

Lees verder

Exact introduceert de Spring ’20 Release

Introductie van Mollie-betaallinks en andere nieuwe features helpen kmo’s om grip te houden op hun financiën.

Lees verder